انواع استارت آپ | استارت آپ‌ها چگونه دسته بندی می‌شوند؟

یازار :

+0 به یه ن

 استارت آپ ها را می‌توان به شیوه‌های متنوعی تقسیم بندی کرد.

کافی است چند کتاب در زمینه‌ی کارآفرینی یا راه‌اندازی استارت آپ بردارید و انواع استارت آپ های مطرح شده در آن‌ها را ببینید و مقایسه کنید. خواهید دید که یک چارچوب مشخص و مورد توافق، برای طبقه بندی استارت آپ ها وجود ندارد.

گاهی استارت آپ ها را بر اساس حوزه‌ی فعالیت تقسیم بندی می‌کنند (استارت آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات، استارت آپ‌های مُد و فشن، استارت آپ‌های مالی و بانکی و …)

برخی تحلیل‌گران، مناسب می‌بینند که استارت آپ‌ها را بر اساس مدل کسب و کار و گاه معماری آن‌ها تقسیم بندی کنند. مثلاً طیفِ پایپلاین – پلتفرم را تعریف می‌کنند و می‌کوشند هر استارت آپ را بر اساس جایگاه آن در این طیف، طبقه‌بندی و تحلیل کنند.

طبیعتاً انتخاب دسته بندی مناسب استارت آپ‌ها، تابع هدف و انتظار شماست و این‌که با چه منظوری، این دسته‌بندی را انجام می‌دهید.

اما با توجه به نیاز ما در درس کارآفرینی، تقسیم‌بندی سه‌گانه‌ استارت آپ‌ها می‌تواند مفید و ارزشمند باشد. پس از مطالعه‌ی این دسته‌بندی، احتمالاً شما هم به سادگی می‌توانید علت انتخاب و طرح آن را در درس‌های کارآفرینی متمم حدس بزنید.


مدل سه‌گانه در دسته بندی استارت آپ ها

این مدل در بسیاری از کتاب‌های مرجع در زمینه‌ی کارآفرینی و استارت آپ‌ها مطرح شده است و بر خلاف عرف رایج در کشورمان – که صرفاً بخش محدودی از فعالیت‌های کارآفرینانه را استارت آپ فرض می‌کنند – هر نوع فعالیت کارآفرینانه‌ی نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیرد (مشابه تعریفی که ما هم در متمم درباره‌ی استارت آپ پذیرفته‌ایم).


منبع:

https://motamem.org/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%BE/


  • [ ]