بهترین سرمایه گذاری در دنیای تجارت و صنعت

یازار :

+0 به یه ن

کمک به کارآفرینی و ایجاد اشتغال

راه اندازی و توسعه استارتاپ ها این اجازه را به افراد می دهد که بتوانند در سایه حمایت شرکت سرمایه گذاری، کارآفرینی اتفاق بیفتد و جمعی از افراد که به صورت تیمی با هم فعالیت و همکاری دارند بتوانند به کسب درآمد پرداخته و شغلی برای خود دست و پا کنند.
این بهترین سرمایه گذاری برای افرادی است که علاقه مند به این هستند که مخصوصا جوانان را در بازار کار و رسیدن به اهداف کاری و شغلی شان یاری کنند.
بنابراین شرکت سرمایه گذاری یا صندوق سرمایه گذاری که از استارت آپ ها حمایت می کند و برای راه اندازی و مدیریت استارت آپ ها داوطلب می شد می تواند به رشد کارآفرینی و کاهش بیکاری در جامعه کمک کند و به نوعی بهترین سرمایه گذاری را این مساله بداند.

• تبدیل ایده های جدید و خلاقانه به کسب و کارهای موفق

از طرف دیگر افراد بسیاری در جامعه هستند که دارای ایده های جالب و خلاقانه هستند و می توانند بر پایه این ایده های جدید و خلاق، استارتاپ هایی را راه اندازی کنند و به توسعه آن کمک کنند. کسب و کارهای مختلفی که از دل این ایده های جدید بیرون می آید هم می تواند به نوعی بهترین سرمایه گذاری تلقی شود که شرکت سرمایه گذاری این گزینه را هم مدنظر داشته باشد.
دادن میدان به جوانان در این که ایده های جالبی که در نظر دارند را به عرصه عمل درآورده و بتوانند کسب و کار پر سودی برای خود و سایر افراد همکار بسازند دلیل بسیاری از افرادی است که سرمایه گذاری در استارت آپ ها را بهترین سرمایه گذاری می دانند.

• سهولت در بازاریابی

از آنجایی که می توان با استفاده از ظرفیت های متعدد برای کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها بازاریابی انجام داد به خصوص اگر استارت آپ یک کسب و کار اینترنتی باشد می توان از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی و بازاریابی اینترنتی، این کار را تسهیل بخشید. در این صورت امکان سوددهی استارت آپ بالاتر رفته و از آن جایی که معمولا استارت آپ ها به افراد خلاق و خوش فکر تعلق دارند آنها می توانند مسیرهای تازه ای برای بازاریابی و استفاده از ظرفیت های متعدد پیش رو برای بازاریابی موفق تر داشته باشند، می توان این نوع سرمایه گذاری را هم بهترین سرمایه گذاری دانست.

• بازدهی سریع تر

در مقایسه با سایر سرمایه گذاری ها در تجارت و صنعت، یا داشتن ریسک پذیری در سرمایه گذاری مانند بورس برخی ترجیح می دهند بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند و آنها را در قیاس با بورس و سایر گزینه های سرمایه گذاری گزینه های بهتری تشخیص می دهند. ضمن آنکه سرمایه گذاری در بورس، به دانش و تخصصی نیاز دارد که هر کسی آن را در اختیار ندارد هر چند که سرمایه گذاری در بورس هم مزایا و منافع خاص خود را دارد.

• امکان استفاده از تسهیلات دولتی یا معافیت های مالیاتی

از دیگر دلایلی که سرمایه گذاری در استارت آپ می تواند بهترین سرمایه گذاری محسوب شود این است که شرکت سرمایه گذاری با هدف انتفاع از امکان استفاده از تسهیلات دولتی یا معافیت های مالیاتی می تواند از سود و منفعت بیشتری بهره مند شود و از وام های در نظر گرفته شده در این مورد که با هدف رونق کسب و کارهای نوپا و زود بازده انجام شده است استفاده کند.

بهترین سرمایه گذاری

• بهره مندی از مشارکت های سرمایه گذاران خارجی و داخلی

شرکت سرمایه گذاری یا صندوق سرمایه گذاری می تواند همچنین از مشارکت های دیگر سرمایه گذاران علاقه مند استفاده کرده و با کمک یکدیگر به یاری و سرمایه گذاری در استارتاپ اقدام کنند و می تواند در این مسیر همکاری هایی در حوزه های مختلف با مشارکت کنندگان در سرمایه گذاری اعم از شرکت سرمایه گذاری یا صندوق سرمایه گذاری داشته باشند و از این همکاری استفاده بهینه داشته باشد.

• سرعت بالای رشد استارت آپ ها

از دیگر مواردی که باعث می شود بهترین سرمایه گذاری در استارتاپ ها انجام شود این است که شرکت سرمایه گذاری سرعت بالای رشد استارت آپ را به عنوان یک مزیت در مقایسه با دیگر بخش های تجارت و صنعت تشخیص می دهد.


منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a2%d9%be/


مزایای کسب و کار اینترنتی

یازار :

+0 به یه ن

مزایای کسب کار اینترنتی می تواند شامل موارد متعددی شود که خود باعث موفقیت و رشد و پیشرفت استارتاپ در هر کدام از مراحل زیستی آن می شود. در اینجا به مواردی که تاثیر بسزایی در رشد و توسعه استارت آپ دارد و به نوعی می تواند موفقیت استارتاپ را به عنوان نوعی از کارهای اینترنتی تضمین نماید آورده شده است:

• کسب کار اینترنتی؛ شناخت بازار کسب و کار

از طرف دیگر با کارهای اینترنتی استارت آپ ها می توانند بهتر بازار هدف و رقبای خود را شناسایی و آن ها را تحلیل کنند و از نقاط ضعف و قوت بازار اطلاع حاصل کرده و با مطالعه دقیق و جستجوی مداوم به شکاف های موجود در بازار هدف پی برده و در پی رفع مشکلات بازار خود برآیند.
بدین گونه استارت آپ می تواند بازار خود را به خوبی شناسایی کند و با نوآوری و خلاقیت بخشی از این بازار را از آن خود کند.
از سوی دیگر کار اینترنتی امکان بهره مندی استارت آپ از تخصص و مهارت کسانی که کارهای اینترنتی را به عنوان منبع درآمد خود انتخاب کرده اند و به آن، به چشم یک کسب و کار دائمی نگاه می کنند فراهم کرده است.

• کسب کار اینترنتی؛ تسهیل بخش شناخت مشتری

از سوی دیگر کار اینترنتی امکان شناخت دقیق تر و صحیح تر مشتری را برای استارتاپ فراهم می کند که گام بسیار بلندی در راستای شناخت نیازها و خواسته های مشتری است. به صورتی که بر اساس این شناخت، می توان برنامه ریزی های درستی در جهت ایجاد و رونق کسب و کار جدید که به نوعی کسب کار اینترنتی نیز هست انجام داد.
با اطلاعات و تحلیل آن ها و دسترسی به داده های ارزشمند از مشتریان می توان محصول نهایی استارتاپ را به نوعی طراحی و تولید کرد که بتواند بیشترین رضایت مشتریان هدف را کسب کرده و در رسیدن به هدف استارتاپ یاری رسان خوبی باشد.

• کسب و کار اینترنتی؛ بهره مندی از مزایای بازخورد مشتریان

از طرف دیگر بسیاری از امور استارت آپ که ممکن است مانع رسیدن آن به هدف نهایی یعنی کسب درآمد و رونق کسب و کار باشد با گرفتن بازخوردهای مناسب از مشتری در مراحل مختلف راه اندازی و توسعه استارت آپ امکان پذیر است.
به این صورت که کارهای اینترنتی، موجب شوند ارتباط بین مشتری و استارت آپ به صورت دوطرفه برقرار شود و بتوان از بازخوردهایی که مشتری به محصول یا خدمت ارائه شده نشان می دهد برای بهبود اوضاع، تقویت ارتباط بین دو طرف و رضایت خاطر مشتری و در نهایت وفادار کردن مشتری به برند استارت آپ استفاده نمود.

• کار اینترنتی؛ تسهیل بخش جذب سرمایه

از سوی دیگر کارهای اینترنتی موجب می شوند به دلیل امکان برقراری ارتباط دوسویه با مشتری، سرمایه گذار در تمایل خود به سرمایه گذاری بر روی کسب و کار بیشتر ترغیب شود.
مخصوصا اگر با بازخوردهای مشتری در صفحه های مختلف کسب و کار مانند وب سایت وی یا در صفحه های شبکه های اجتماعی کسب کار اینترنتی مواجه شود.

کار اینترنتی

معایب کسب و کار اینترنتی

در کنار مزایای فراوانی که دارد، چند عیب جزئی دارد که به آن ها اشاره خواهیم داشت؛

– قبل خرید امکان تست کالا وجود ندارد.

– تاثیر در بهره وری کسب و کار به دلیل نداشتن ساعات کاری مشخص

– نبودن امکان تعامل با مشتری که سبب تاثیر گذاری کمتر نیز می شود.

و…

 

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c/


معرفی و بررسی استارتاپ های موفق ایرانی

یازار :

+0 به یه ن

در ادامه به معرفی استارتاپ های موفق ایرانی و رتبه جهانی آنها بر اساس وب‌سایت startup ranking خواهیم پرداخت. اما پیش از این که به سراغ ادامه این مطلب بروید، لیستی از گزینه‌های منتخب خود را تهیه کنید. در پایان می‌توانید لیست پیشنهادی خود را با رتبه‌بندی واقعی استارت‌آپ‌ها مقایسه نمایید. اکنون به معرفی برترین استارت‌آپ‌های موفق ایرانی می‌پردازیم.

۱- دیجی کالا

رتبه اول در میان استارتاپ های موفق ایرانی به دیجی کالا اختصاص دارد. سرویس دیجی کالا نامی کاملاً آشنا و شناخته شده بوده و نیازی به توضیحات اضافی ندارد. این سرویس با ارائه یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و جامع، امکان خرید محصولات و همچنین مقایسه آنها را برای کاربران فراهم می‌کند. امروزه اغلب کاربران ایرانی پیش از خرید هر محصولی به این وب‌سایت مراجعه کرده و از اطلاعات موجود و همچنین نظر کاربران آن بهره‌مند می‌شوند. دیجی کالا تنها استارت‌آپ ایرانی است که در بین ۱۰۰ استارت‌آپ برتر جهان قرار گرفته و رتبه ۸۸ جهانی را به خود اختصاص داده است.

۲- آنتورک

برخلاف انتظار همگان استارت‌آپ Anetwork در رده دوم استارتاپ های موفق ایرانی قرار دارد. این استارت‌آپ به ارائه سرویس‌های تبلیغاتی می‌پردازد. سرویس آنتورک کاربران خود را به دو دسته تبلیغات دهنده و تبلیغات گیرنده تقسیم می‌شوند. دسته اول شامل کاربرانی می‌شوند که قصد تبلیغات محصول خود در وب‌سایت‌های مختلف را داشته و دسته دوم افرادی هستند که می‌خواهند از طریق قرار دادن تبلیغات در وب‌سایت خود کسب درآمد کنند. سرویس آنتورک بستری است که این دو گروه را به یکدیگر متصل می‌کند. این استارت‌آپ موفق به کسب رتبه جهانی ۵۴۷ در میان سایر استارت‌آپ‌های جهانی شده است.


۳- جابینجا

استارت‌آپ جابینجا نیز عملکردی مشابه با آنتورک داشته و بستری برای برقراری ارتباط میان دو گروه از کاربران ایجاد کرده است. با این تفاوت که دو گروه موجود در این سرویس شامل افراد کارجو و کارفرما می‌شود. در استارتاپ جابینجا افرادی که به دنبال مهارت خاصی برای شرکت و یا گروه خود می‌گردند، این نیاز خود را از طریق ارسال یک آگهی به اطلاع تمامی کاربران می‌رسانند. در مقابل افراد کارجو با تهیه لیستی از توانمندی‌ها و رزومه خود نسبت به دریافت فرصت‌های شغلی مناسب اقدام می‌کنند و در صورت پذیرفته شدن از جانب شرکت کارفرما در آن شروع به فعالیت می‌نمایند. استارت‌آپ جابینجا رتبه ۵۶۷ جهانی را به خود اختصاص داده است.

۴- ترب

ترب را می‌توان جزو جدیدترین استارتاپ های موفق ایرانی موجود در این لیست دانست. این سرویس امکان مقایسه قیمت یک محصول مختلف را در میان انواع فروشگاه‌های مختلف ارائه می‌کند. کاربران از طریق این سرویس می‌توانند از انواع قیمت‌های موجود در بازار برای محصول مورد نظر خود اطلاع یافته و مناسب‌ترین گزینه از لحاظ اقتصادی را خریداری کنند. استارت‌آپ با کسب رتبه جهانی ۶۴۱ در رده چهارم استارت‌آپ‌های موفق ایرانی قرار دارد.

۵- جعبه

استارت‌آپ جعبه سرویسی برای اشتراک‌گذاری ویدیو را برای کاربران فراهم می‌کند. این استارت‌آپ که فعالیت رسمی خود را از خرداد سال ۱۳۹۵ آغاز کرده، اکنون با گسترش دامنه فعالیت‌ها و همکاری با استارت‌آپ‌های دیگری همچون کلیک یاب در حوزه نمایش دهنده تبلیغات ویدیویی نیز فعالیت دارد. سرویس جعبه امکان درآمدزایی را برای صاحبان کانال‌های خود فراهم کرده و کاربران آن می‌توانند با ایجاد یک کانال و قرار دادن ویدیوهای خود در آن به کسب درآمد از این سرویس بپردازند. در حال حاضر جعبه رتبه ۷۸۹ جهانی را اذعان خود کرده است.

۶- بیدرنگ

بیدرنگ استارت‌آپی متفاوت با سایر گزینه‌های موجود در این لیست بوده و به ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه بیمه، مالیات و امور حقوقی می‌پردازد. با مراجعه به وب‌سایت این سرویس می‌توانید به صورت رایگان از اطلاعات مفیدی در خصوص مسائل مختلف حقوقی ازجمله بیمه‌ها، مالیات، قانون کار، ثبت شرکت و سایر مسائل از این قبیل به دست آورید. علاوه بر این موارد امکان رزرو وقت آنلاین برای مشاوره تلفنی و حضوری و همچنین خرید انواع بیمه‌ها از طریق استارت‌آپ بیدرنگ امکان‌پذیر است. در حال حاضر این استارت‌آپ رتبه جهانی ۸۵۲ را به خود اختصاص داده است.

۷- تکراتو

تکراتو دیگر نام موجود در لیست استارتاپ های موفق ایرانی است. همان گونه که از نام این استارت‌آپ نیز مشخص است، تکراتو به مسائل دنیای فناوری پرداخته و در وب‌سایت خود به معرفی تکنولوژی‌های روز دنیا، وب‌سایت‌های معتبر و مفید این حوزه، مفاهیم کاربردی در دنیای فناوری و اخبار جدید در دنیای تکنولوژی می‌پردازد. اگر شما هم از علاقه‌مندان به دنیای فناوری هستید، استارت‌آپ تکراتو با رتبه جهانی ۸۵۵ در خدمت شما خواهد بود.


منبع:
http://www.shabta.com/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%BE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/

راه اندازی استارتاپ چه برتری و مزیتی نسبت به کسب و کار سنتی دارد؟

یازار :

+0 به یه ن

– استارتاپ ها تفاوت عمده ای که نسبت به کسب و کارهای رایج دارند در خلاقیت و نوآوری خلاصه می شود که روح اصلی استارتاپ ها را در برمی گیرد. کسب و کارها با هدف بوجود آوردن یک درآمد کم ولی قابل اطمینان که ریسک و خطر پذیری کمتری دارد شکل می گیرند این کسب و کار ها با توجه به نمونه های فراوانی که موجود هست طرح بیزینس خود را پایه گذاری می کنند.

– در استارتاپ ها هدف تنها در کسب درآمد و پول خلاصه نمی شود بلکه استارتاپ ها عمدتا با هدف راه کار های خلاقانه به دنبال رفع یک مشکل یا ساده تر کردن یک مسئله پایه گذاری می شوند که مسلما اگر به نتیجه ی اثربخش برسد به سود دهی برتری نسبت به کسب و کارها نیز خواهد رسید. بنابراین استارتاپ ها باید یک ایده جدید داشته باشند یا نمونه ای بهتر از مدل های مشابه قبلی را ارائه کنند.

– استارتاپ ها به طور ایده آل گرایانه ای به دنبال تغییر هستند و می خواهند تحولی را به دنبال ایده و نوآوری خود وجود بیاورد. ولی در کنار همه این ها استارتاپ ها در ذات خود ریسک پذیری بالایی دارند زیرا ممکن است نتوان با این محصول یا خدمت جدیدی که ارائه شده مشتری ها را به سمت استارتاپ بوجود آمده جذب کرد.

– کسب و کارهای رایج معمولا با ضریب اطمینان بالایی شکل می گیرند به طوری که بعد از مدت زمان تقریبا پیش بینی شده و کوتاهی به سود دهی می رسند ولی بحث استارتاپ ها در این زمینه کاملا متفاوت است. زیرا تا عملی شدن ایده استارتاپ و تجاری کردن آن زمان و هزینه و ریسک بالایی لازم است و ممکن است تا مدت ها درآمد حاصل از آن اندک یا حتی صفر باشد ولی بعد از رسیدن به مرحله تجاری و جذب مخاطبان به این دلیل که ایده و راه حل جدیدی را به همراه خود دارد می تواند با سرعت زیادی رشد کند و درآمد چشمگیری را داشته باشد.

– طبق بررسی پیدایش ، کسب و کار های معمولی یک بخش محدودی از مخاطبان و مشتریان را ممکن است به عنوان هدف خود در نظر بگیرند و رشد خود را محدود به رسیدن به آن هدف کنند ولی در استارتاپ ها حدی برای رشد وجود ندارد و تا هر حدی امکان گسترش آن وجود دارد. بنابراین نرخ رشد متفاوتی دارند.

– استارتاپ ها می توانند به کمک اینترنت، فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی به رسد سریعی دست یابند. اما نباید اشتباه برداشت شود! هرکسب و کاری که در آن از تکنولوژی هایی نظیر وبسایت ها و اپلیکیشن ها و سایر خدمات موجود در فضا های مجازی استفاده می شود لزوما یک استارتاپ تلقی نمی شوند.

– در اکثر استارتاپ ها چون از اینترنت برای گسترده و تجاری کردن ایده خود استفاده می کنند می توان گفت که کنترل و مدیریت افزایش مخاطبان و مشتریان با چالش کمتری نسبت به کسب و کارهای معمول دارد. به طوری که افزایش مشتری لزوما منجر به افزایش نیرو در تیم استارتاپ نمی شود و همین مسئله به رشد سریع تر یک استارتاپ کمک شایانی خواهد کرد. البته این موضوع مورد علاقه سرمایه گذاران نیز می باشد و می تواند به جذب سرمایه گذار کمک نماید.
البته باید توجه داشت که تمامی استارتاپ ها لزوما این قابلیت را ندارند ولی چون اکثر آنها در بستر اینترنت فعالیت می کنند می توان این حسن را برای استارتاپ ها در نظر گرفت. در این قابلیت ممکن است اندکی هزینه ها افزایش یابد ولی در برابر رشد چندین برابری مشتریان ناچیز تلقی می شود.

برای مثال تیم استارتاپ شرکت اسنپ برای هزار مشتری ممکن است همان میزان کارمند و منابع نیاز داشته باشد که برای ده هزار مشتری نیاز دارد. بنابراین هیچ محدودیت مکانی و زمانی نمی تواند جلوی رشد استارتاپ ها را بگیرد و می تواند هم زمان به تعداد زیادی از افراد و مکان های متفاوت خدمات خود را ارائه نماید.

– همچنین یک استارتاپ نیاز به جذب سرمایه گذارانی را دارد که قدرت ریسک و خطرپذیری بالایی داشته باشند. زیرا یک کسب و کار معمول را می توان با کمک خانواده و اطرافیان و وام های بانکی راه انداخت و با رسیدن به سود دهی کم کم آن را رشد و گسترش داد ولی یک استارتاپ همانطور که گفته شد ممکن است تا مدت ها ضرردهی داشته باشد تا به موفقیت برسد و به دنیای تجاری راه پیدا کند.
به همین دلیل سرمایه گذاران اندکی وجود دارند که حاضر به انجام چنین ریسکی باشند. به دلیل اینکه هر سرمایه گذاری به دنبال بازگشت سرمایه خود و سود می باشد فشار زیادی به استارتاپ ها برای موفقیت وارد می شود.


منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%88-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%b3%d9%86%d8%aa%db%8c/


چرا ثبت برند ضروری است؟

یازار :

+0 به یه ن

طبق بررسی های انجام شده توسط پیدایش، بسیاری از صاحبان ایده، استارتاپ ها و کارآفرینان در سرتاسر دنیا وجود دارند که می گویند: ” ما تازه شروع کرده ایم، پس نیازی به ثبت برند نداریم.” اما آیا این طرز تفکر درست است؟ آیا فقط استارتاپ های بزرگ به برند نیاز دارند؟ پاسخ مسلما خیر است! در ادامه دلیل آن را خواهید فهمید.
Google، Apple و Flipkart هنگامی که شروع به کار کردند، همه شان شرکت های شناخته نشده ای بودند. تنها چیزی که آن ها را از دیگران متمایز می کرد شور و اشتیاق و افق دید صاحبانشان بود. آن ها باید برای جذب سرمایه گذاران مناسب، کارکنان مستعد و همچنین مشتری های زود هنگام تلاش می کردند. به همین دلیل، برای توصیف محصولاتشات از برند استفاده کردند. برند در واقع روش ساده ای برای شناساندن محصول، سرویس ارئه شده و یا کسب و کار است که کمپانی های بزرگ آن را از همان لحظه اول مورد توجه قرار می دهند.
ایجاد یک برند مناسب یک چالش بزرگ برای بسیاری از صاحبان کسب و کار است. چرا که آن ها فواید استراتژیک این کار را به درستی درک نمی کنند و فکر می کنند که برند در یک لوگو و یا طرح گرافیکی خلاصه می شود. اغلب این افراد نمی توانند درک کنند که که ثبت برند می تواند چه تاثیر شگفت انگیزی بر کسب و کار آن ها داشته باشد. از این رو بسیاری از آن ها از این کار صرف نظر می کنند.

 

اما برند یا نام تجاری چیست؟

 

ثبت برند چه تاثیری بر آینده استارتاپ دارد؟

 

مغز انسان دارای سیستمی است که مانند کامپیوتر قطعات جدای مربوط به چیز خاصی را درکنار هم و تحت یک tab مخصوص ذخیره می کند. این tab می تواند به شکل یک نام تجاری، لوگو، آهنگ و یا رایحه باشد که برخورد با آن باعث شروع شناسایی تمامی آن قطعات جدا از هم می گردد. به همین دلیل است که یک بوی خاص خاطرات مشخصی را به یادتان می آورد.
یک برند در واقع یک tab بسیار قدرتمند است. برند مانند یک بارکد است که مغز ما با هر بار اسکن کردن آن، تمام تجربیات و شناخت ما از آن برند را به یاد می آورد. یک برند خوب خاص و در عین حال ساده است. یک برند مناسب باید منحصر به فرد بوده و به راحتی قابل شناسایی باشد. نمونه بارزی از این دست لوگوی شرکت Apple است.

 

دو دلیل مهم برای ثبت برند استارتاپ ها

– یکی از مهمترین مزایا و دلایل ثبت برند برای استارتاپ ها، کمک به هویت بخشیدن آن هاست. یک برند فقط لوگوی یک شرکت نیست بلکه چیزی فراتر از یک اسم یا طرح است. در واقع برند معرفی کننده شخصیت کسب و کار شماست. به همین دلیل است که استارتاپ ها نیاز دارند که یک برند مناسب را برای معرفی کسب و کار خود انتخاب کنند. ایجاد یک دید مناسب موفقیت استارتاپ در آینده را تضمین می کند و انجام این کار از ابتدا، بسیار ساده تر است.

– علاوه بر موارد گفته شده، ثبت برند برای استارتاپ ها از آن جهت مهم است که بسیاری از استارتاپ ها به دلیل عدم مشخص کردن درصد مشارکت و یا نداشتن شراکت نامه همان ابتدا با شکست رو به رو شده اند، زیرا برای ثبت برند نیاز است که یکی از شرکای استارتاپ دارای مجوز یا جواز کسبی در همان حوزه فعالیت استارتاپ باشد.

 

برند چگونه می تواند متقاضیان را جذب کند؟

بازاریابی به معنی تاثیرگذاری بر رفتار مشتریان است. مشتری ها به وسیله یک برند که سرویس مربوطه را با تعهدی محکم به آن ها پیشنهاد می دهد و دارای شخصیتی جذاب و موثر در بازاریابی و فروش می باشد، به وجد خواهند آمد. به منظور جلب توجه مصرف کنندگان، یک استارتاپ باید خود را با ابداع یک کمپین بازاریابی منحصر به فرد به چالش بکشد. بدون متقاضی، هیچ کسب و کار موفق نخواهد شد و این بدان معناست که شما نیاز به برندی دارید که موجب افزایش میزان وفاداری مشتری ها نسبت به کسب و کار شما شود.
بازاریابی و داشتن یک برند مناسب به یک استارتاپ کمک می کند که بتواند وارد عرصه رقابت شود. یک نام تجاری مناسب می تواند یک امتیاز بزرگ در این رقابت به حساب آید به ویژه هنگامی که برندهای رقیبتان خصوصیات مشابهی با شما دارند.
ایجاد یک برند مناسب مستلزم آن است که به بررسی بازار پیرامون خود و مشتری هایتان بپردازید. ثبت برند به مشتری های شما این اطمینان را می دهد که شما آمده اید که بمانید! چه حسی دارید وقتی که وارد حساب کاربری خود در فیس بوک یا گوگل می شوید؟ آیا حس می کنید که فردا صبح که از خواب بیدار می شوید آن ها نیز کسب و کار خود را تعطیل کرده اند؟! البته که نه، و دلیل این اطمینان هم این است که این شرکت ها اقدام به ثبت برند نموده اند و هویتی را در بازار ارائه داده اند که به معنای حضور و ارائه سرویس به متقاضیان برای مدت طولانی است.
با توسعه یک برند برای استارتاپتان، در واقع اعلام می کنید که شما برای ارائه سرویس هایتان به طور طولانی مدت فعالیت خواهید داشت. این کار این حس را به مشتری انتقال می دهد که شما در کسب و کاری قابل اعتماد و معتبر هستید.
اینکه از القای چه حسی در برند خود استفاده کنید بستگی زیادی به نیاز مشتری ها و محصولات و سرویس های که ارائه می دهید دارد. اما به طور کلی اعتماد، اعتبار و اصالت یه حسی هستند که اگر بتوانید آن ها را به مشتریان خود انتقال دهید، آن گاه برند موفقی ساخته اید.


منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%af/


استارتاپ چیست

یازار :

+0 به یه ن

 استارتاپ واژه ای است که در سال های اخیر به طور مرتب به گوش ما می خورد و در هر سویی درباره آن می شنویم. درباره موفقیت هایی که از دل استارتاپ ها به دست آمده و همچنین شکست هایی که استارتاپ های نوپا تجربه کرده‌اند. شاید هرکس به نوبه خود تعریف بخصوصی از استارتاپ در ذهن پرورانده باشد اما دیگر زمان آن رسیده که در دایره‌المعارف ذهن مان تعریف جامع و تفسیری نیکو از این واژه ثبت کنیم.

استارتاپ چیست

چرا باید تعریف دقیقی از استارتاپ در ذهن داشته باشیم؟ شاید روشن ترین پاسخ به این سوال را دلیل جستجوی شما به این سوال بدهد. در درجه اول به این دلیل باید از استارتاپ تعریف روشنی داشته باشیم که بتوانیم در استفاده روزمره خود از این واژه دقت بیشتری کنیم. بسیاری از ما همین که محیطی شامل چند نیروی جوان که مشغول کاری هستند را می بینیم، آن را یک استارتاپ می پنداریم و حتی عمیق تر از آن… همین که چند نیروی با انگیزه با یک هدف کاری خاص گرد هم می آیند خود را استارتاپ می پندارند. و با همین سو تعبیر ممکن است بسیاری از آرزوهای افراد مصمم و خلاق نیز بر باد برود.

دلیل دیگری که لازم است تعریفی روشن از استارتاپ در ذهن داشته باشیم آن است که شیوه اداره و رشد استارتاپ با سایر کسب و کار های عمومی یکسر متفاوت است. به همین دلیل اگر به درستی نتوانیم تعریف استارتاپ را درک نماییم، نمی توانیم به درستی نیز اداره اش کنیم. بنابراین لازم است که تعریف دقیقی از استارتاپ و قوانین حاکم بر شیوه مدیریت و رهبری استارتاپ ها را بدانیم و بتوانیم استارتاپ ها را از مشاغل دیگر تشخیص دهیم.

استارتاپ چیست و به چه کسب و کارهایی استارتاپ می گویند؟

استارتاپ در لغت به معنای آغاز کردن یک راه است و در اصطلاح کاربردی به معنای راه اندازی یک کسب و کار با داشتن راه حل های خلاقانه و نوآورانه برای مشکلات پیشین است. تعریف استارتاپ همواره با داشتن ایده های خلاقانه گره خورده است و این خود به آن معنا است که استارتاپی بدون ایده نوآورانه که پاسخ تازه ای برای مشکلات از پیش تعریف شده نداشته باشد، وجود ندارد.

این موضوع که استارتاپ ها همگی دارای ایده ای خلاقانه و نوآورانه هستند به این معنا نیست که هر کسب و کار دارای ایده خلاقانه لزوماً یک استارتاپ محسوب می شود. به عنوان مثال اگر شما تصمیم به افتتاح یک رستوران با هزاران ایده تازه در خصوص نوع غذا و یا شیوه سرو غذا داشته باشید، لزوماً مشغول کار بر روی یک استارتاپ نیستید و مشغول ارائه خلاقیت برای موفقیت در کسب و کار رستوران خود هستید.

یکی از بزرگترین کارآفرینان سیلیکون ولی آمریکا یعنی استیو بلنک (Steve Blank) تعریف جالبی از استارتاپ ارائه کرده است. به عقیده او استارتاپ ها کسب و کارهایی که در جستجوی راهکارهایی تازه و گسترش پذیر برای پرسش هایی قدیمی هستند. طبق این تعریف چند نکته دیگر نیز برای تعریف استارتاپ ها روشن می شود:

نخست آن که استارتاپ ها تنها در راستای فناوری و تکنولوژی حرکت نمی کنند. در بسیاری از تعاریف بین المللی استارتاپ، واژه هایی مانند فناوری روز و یا تکنولوژی نیز به کار برده شده اند که این موضوع می تواند تعریف کلی استارتاپ را محدود نماید. اگرچه اغلب استارتاپ ها در عصر حاضر و به عبارتی در طول تاریخ کوچک شان بر پایه تکنولوژی های مدرن و فناوری های روز بنا شده اند؛ اما این دلیلی بر آن نیست که استارتاپ هایی بدون اتکا به تکنولوژی نتواند شکل بگیرد.

استیو بلنک، کارآفرین موفق و موسس چندین استارتاپ در سیلیکون ولی آمریکا

دوم آن که استارتاپ ها محدود به یک مسیر واحد و خاص نیستند. جستجوگر بودن به معنای کشف مداوم راه حل هایی است که ممکن است شما را از مسیری به مسیر دیگر سوق دهد. به عنوان مثال شرکت نوکیا از یک شرکت چوب بری و شرکت سامسونگ از دستگاه سبزی خرد کن برقی آغاز کردند و هرچه پیش رفتند، خود مسیر و اقتضای زمان نیاز آتی آن ها را مشخص نمود. بنابراین یک استارتاپ می تواند تمرکز بر یک ایده نداشته و به طور پیاپی به سمت و سوی تازه حرکت کند.

سوم آن که گسترش پذیری و از کم آغاز کردن نیز ویژگی اصلی استارتاپ ها است. در واقع واژه استارتاپ همانطور که از نام آن مشخص است، تمرکز بر شروع دارد و رشد در طی مسیر از ویژگی های اصلی استارتاپ است. استارتاپی مانند اپل یا آمازون از یک گاراژ شروع به کار کردند و حتی اینستاگرام که امروزه یکی از غول های بزرگ در بین شبکه های اجتماعی است، از کار در دفتر کارهای اشتراکی آغاز به کار نمود. اما رشد و توسعه که ره‌آورد خلاقیت است، در دل مسیر حرکت استارتاپ ها اتفاق می افتد.

چهارم آن که استارتاپ ها شرکت هایی برای حرکت به سوی اهداف بزرگ هستند. ایده هایی که در دل استارتاپ ها نهفته هستند، آن ها را به راه حل هایی برای بخش عظیمی از جامعه تبدیل می کنند. بنابراین چهارمین نکته درباره استارتاپ بودن یک کسب و کار این است که اهدافی بزرگ را دنبال کرده و با درآمد های کوچک راضی نمی شود. 

نکات گفته شده از این جهت اهمیت دارند که داشتن چنین دیدگاهی به استارتاپ می تواند به شما نگرشی منتهی به موفقیت اعطا نماید. یکی از شاخصه های افراد موفقی که استارتاپ های بزرگی را راه اندازی نموده اند همین نگرش خاصی است که از چهار نکته بالا نشات می گیرد.

تفاوت استارتاپ با کارآفرینی

تفاوت استارتاپ با کارآفرینی

یکی از آن دسته واژگانی که همواره با استارتاپ اشتباه گرفته می شود، کارآفرینی است. شاید درک تفاوت این دو واژه، کمک بیشتری به درک پاسخ سوال استارتاپ چیست داشته باشد. در واقع می توان چنین گفت که هر فردی که یک استارتاپ را راه اندازی می کند، حقیقاً یک کارآفرین است؛ اما هر کارآفرینی لزوماً استارتاپی راه اندازی نکرده است. در تعریف کارآفرین تمامی صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ و موسسان تمامی کمپانی ها در تمامی زمینه ها و حتا خود-اشتغالان جای می گیرند و شما می توانید با تاسیس یک رستوران عادی و ایجاد اشتغال برای یک عده محدود نیز یک کارآفرین به شمار بیایید. اما برای آن که کسب و کار شما یک استارتاپ تلقی شود، باید ویژگی های نامبرده در این مقاله را داشته باشد.


منبع:

https://paradisehub.ir/what-is-a-startup/


ایده برای شروع استارت آپ

یازار :

+0 به یه ن

 امروزه راه اندازی کسب و کارهای جدید و یا استارتاپ ها بسیار رایج شده است. اگر می خواهید استارتاپ جدیدی را شروع کنید اما ایده‌ای برای آن ندارید اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله چند ایده برای شروع استارت آپ را به شما معرفی می کنیم.

 شما با این ایده ها می توانید کسب و کارهای جدید خود را شروع کنید. شما با استفاده از این ایده ها برای شروع استارتاپ و تلاش و کوشش می توانید در راه اندازی کسب و کار خود بسیار موفق باشید.

ایده استارت اپ

 ایده برای شروع استارتاپ:

 فعالیت در سایت های فروش اینترنتی: برای راه اندازی استارتاپ شما می توانید یک سایت درست کنید و خدمات و یا محصولات شرکتی را در آن تبلیغ کنید. شما می توانید ویژگی های محصول و یا خدماتی که قرار است آن را تبلیغ کنید را بنویسید تا کاربران و. مخاطبان آشنایی با محصول پیدا کنند.

 همچنین باید کلینکی در سایت خود اضافه کنید که به صفحه خرید محصول مرتبط باشد. هر فردی که از این سایت خرید کند پورسانتی به شما تعلق می گیرد.

یک ایده برای شروع استارت آپ این است که برندی برای خود بسازید: شما می توانید برندی را برای خود بسازید و آن را در سایت به صورت آنلاین تبلیغ کنید و همچنین افراد را تشویق کنید تا برند را از شما خریداری کنند. شما حتی می توانید در مدت کوتاهی با فعالیت هایی که بر روی برند و سایت خود انجام می دهید برند خود را جهانی کنید.

 فعالیت در زمینه ساخت اپلیکیشن: یکی دیگر از ایده ها برای شروع استارت آپ این است که اپلیکیشنی را بسازید و یا آن را طراحی کنید. این ایده می‌ تواند برای راه اندازی کسب و کار های جدید بسیار پر درآمد باشد.

 اگر با اپلیکیشن های گوشی هوشمند آشنایی دارید می توانید اپلیکیشن هایی را بسازید و آن ها را در سایت به فروش برسانید. شما حتی می توانید محتواهایتان را نیز در سایت های آموزشی به اشتراک بگذارید.

 فعالیت در زمینه سهام: در صورتی که به دنبال ایده برای شروع استارتاپ هستید می توانید در زمینه سهام نیز فعالیت کنید. خرید و فروش سهام می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند تا درآمد بسیار بالایی داشته باشید. امروزه فعالیت های مردم در بازار سهام بسیار زیاد شده است و شما می توانید با خرید و فروش در بازار سهام کسب و کار بسیار پر درآمدی را راه بیندازید.

 ساخت سایت برای شرکتتان: اگر شرکت دارید بهتر است که یک وب سایت برای شرکت خود بسازید. امروزه فعالیت ها در عرصه اینترنت بسیار رواج پیدا کرده است. مهم نیست که شرکت شما کوچک باشد و یا بزرگ. اما ساخت سایت برای شرکتتان می تواند به شما کمک کند تا به دیگران و همچنین کاربران خود اطلاعاتی را درباره شرکتتان بدهید.

ایده برای شروع استارتاپ

در صورتی که شرکت دارید و وب سایتی برای آن طراحی نکرده‌اید بهتر است که عجله کنید. زیرا امروزه اکثر شرکت ها وبسایت دارند و شما برای این که با رقیبان خود رقابت کنید باید این ایده را برای شروع استارتاپ جدی بگیرید.

 ساخت سایتی برای ازدواج: این ایده برای شروع استارتاپ بسیار لذت بخش می باشد. شما می توانید به عنوان کسی که قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید را دارد وب سایتی را به عنوان ازدواج طراحی کنید و از کسانی که تازه ازدواج کرده‌اند بخواهید که عکس ها و یا خاطرات به یاد ماندنی از ازدواجشان را در سایت به اشتراک بگذارند. حتی شما می توانید خدماتی را برای ازدواج ارائه دهید.

 تبلیغات اینترنتی: امروزه بسیاری از مردم به سراغ تبلیغات در شبکه های مجازی می روند. شما نیز می توانید در گوگل، فیسبوک و یا دیگر اپلیکیشن ها تبلیغاتی را انجام دهید. تبلیغات در شبکه های اجتماعی می تواند کسب و کاری بسیار پردرآمد برای شما به حساب آید.

 ساخت سایت برای شرکت های دیگر: یک ایده دیگر برای شروع استارتاپ این است که شما می توانید برای شرکت های دیگر وبسایت بسازید و درباره افراد آن شرکت و یا نحوه به وجود آمدن آن در وبسایت اطلاعاتی را منتشر کنید. همچنین وب سایت می تواند محصولات این کمپانی و شرکت‌ها را نیز معرفی کند.

 فعالیت در زمینه طراحی و هنر: در صورتی که اهل هنر هستید و یا طراحی های بسیار زیبا و حرفه ای را انجام می دهید می توانید یک وب سایت را برای خود درست کنید و طراحی ها و هنرهای خود را در این وبسایت به اشتراک بگذارید و همچنین می توانید اطلاعاتی را درباره مهارت های طراحی و هنر نیز به مخاطبان خود آموزش دهید.

شما می توانید طراحی هایی را که انجام می دهید نیز در این وب سایت به صورت آنلاین به فروش برسانید و از این طریق کسب درآمد کنید.

 ساخت وب سایت های آموزشی: این ایده برای شروع استارتاپ بسیار جالب می باشد. شما می توانید وب سایتی را بسازید و از طریق ویدیو ها و یا روش‌های دیگر زبان جدیدی را به افراد آموزش دهید. همیشه مخاطبان و کاربران برای یادگیری زبان های مختلف مشتاق هستند. به کارگیری وبسایت برای آموزش می ‌تواند راهی بسیار آسان برای راه اندازی کسب و کار جدید باشد.

 ساخت وب سایت برای آموزش موسیقی: امروزه افراد به یادگیری موسیقی علاقه بسیار زیادی نشان می دهند. بنابراین شما می توانید وب سایتی را بسازید و در آن طریقه ی نواختن گیتار و یا دیگر ابزارالات موسیقی را به اشتراک بگذارید. آموزش های اینترنتی می توانند راه بسیار خوبی برای کسب درآمد باشد.

فعالیت در زمینه مشاوره شغلی: شما می توانید سایتی را طراحی کنید و در آن به افرادی که نیاز به مشاوره برای انتخاب شغل دارند کمک کنید و به آن ها آموزش هایی را بدهید.این ایده برای شروع کار استارت آپ به شما کمک می کند تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را نیز در شبکه‌های اجتماعی گسترش دهید.

 ساخت وبسایت برای غذا: برای شروع استارت آپ شما می توانید سایتی را طراحی کنید و در آن ادویه ها و یا غذاهای مخصوصی را معرفی کنید و آن ها را به فروش برسانید.

طراحی سایت برای هنرهای دستی: در صورتی که در منزل هنرهای دستی را می سازید می توانید یک سایت را بسازید و این هنر های دستی را در سایت خود به فروش برسانید. معمولاً سایت هایی که هنرهای دستی را به فروش می رساند شامل قاب عکس و یا نقاشی می باشد.

 ساخت وب سایت برای محصولات دست دوم: بسیاری از افراد به دنبال محصولات دست دوم هستند بنابراین شما با ساختن وب سایتی می توانید محصولات دست دوم مثل کتاب و با وسایل ماشین را به فروش برسانید. این ایده برای شروع استارتاپ بسیار پرطرفدار می باشد.


منبع:

https://paradisehub.ir/ideas-to-start-a-startup/


استارتاپ ویکند چیست؟

یازار :

+0 به یه ن

استارتاپ ویکند یکی از رویدادهای استارتاپی مهم در سراسر جهان است که آخر هفته‌ها برگزار می‌شوند و افراد ایده پرداز و خلاق در یک تعطیلات آخر هفته و یک تایم فشرده زمان دارن تا استارتاپ خود را راه‌اندازی کنند. این رویداد در تهران نیز برگزار می‌شود و در این مقاله به طور کامل به پاسخ سوالات درباره‌ی این رویداد، روند آن و معرفی آن می‌پردازیم.


استارتاپ ویکند رویدادی برای تمام مردم دنیاست؛ برای مردمی از هر سنی، با هر میزان سابقه و تجربه که با انگیزه هستند و ایده‌هایی برای راه اندازی کسب و کار دارند و یا به دنبال پیوستن به تیم‌های دیگر و بهبود شرایط جامعه خود هستند. آیا قصد دارید ایده خود را پیگیری کنید و یا به دنبال حل مشکلی هستید اما نمی‌دانید از کجا باید آغاز کنید؟ اگر شما نیز جز این افراد هستید پس تنها نیاز به یک جرقه دارید. استارتاپ شما نیازمندی‌هایی دارد که باید شناسایی و تامین شوند. اگر جز این افراد هستید و یا حتی در خودتان این توانایی را می‌بینید که به دیگران کمک کنید، ما استارتاپ ویکند را به شما پیشنهاد می‌دهیم. حال باید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که استارتاپ ویکند چیست؟


استارتاپ ویکند چیست؟

استارتاپ ویکند(startup weekend) رویدادی برای همه سنین و برای هر میزان سابقه و تجربه است. افراد با انگیزه و خلاق که خود دارای ایده‌ای هستند و یا می‌خواهند در تیم‌های دیگر عضو شوند، در این دوره استارتاپی فشرده شرکت می‌کنند. افراد با انگیزه که یا خود دارای ایده هستند و یا به دنبال پیوستن به تیم‌های دیگر و بهبود پایداری جوامع خود هستند. اگر به دنبال یک تیم، هم بنیان‌گذار، یک راهنما یا ایده‌ای هستید که بتوانید تاثیر خود را روی دنیا بجای بگذارید، استارتاپ ویکند رویدادی برای شما است. ویکند در زبان انگلیسی به معنای تعطیلات آخر هفته است و همانطور که از نام آن پیداست این رویداد در آخر هفته‌ها تشکیل می‌شود و خوشبختانه در تهران هم حرفی برای گفتن دارد. در ادامه این مقاله حتما درباره استارتاپ ویکند تهران نیز صحبت خواهیم کرد.


تاریخچه استارتاپ ویکند

بنیانگذار استارتاپ ویکند فردی به نام اندرو هاید(Andrew Hyde) است. اندرو یک مرد مو طلایی باهوش است که همیشه دوست داشت کارها را طبق اصول و روش درست و منظم پیش ببرد. او این کار را در شرکت تک استارز(Techstars) انجام داد. تک استارز یک شرکت سرمایه گذاری و همچنین شتاب دهنده است که در شهر بولدر ایالت کلرادو قرار دارد. او خود را در این شرکت به عنوان مدیر اجتماع (Community Manager) منصوب نمود و زیر نظر سرمایه دارانی مانند برد فلد(Brad Feld) و دیوید براون(David Brown) شروع به کار کرد.


اما اندرو به عنوان کسی که از یک محیط بیرونی پا به چنین سازمانی گذاشته بود، از شکاف بین دنیای استارتاپ ها و بقیه جهان بسیار آگاه بود. او با مشورت کارشناسان خود شروع به فراهم آوردن سازوکاری کرد تا برای همه مردم یک دوره آموزشی فشرده را تهیه کند که به آن‌ها یاد بدهد که چطور می‌توانند ایده پردازی کنند و ایده خود را به واقعیت تبدیل کنند.

اندرو به آخر هفته‌ها فکر کرد. یک آخر هفته به مدت 54 ساعت، جایی که مردم ایده‌های خود را ارائه می‌دهند، تیم‌هایی را تشکیل می‌دهند و یک استارتاپ را در قالب رقابتی راه اندازی می‌کنند. این شد که استارتاپ ویکند متولد شد. اولین استارتاپ ویکند خیلی معمولی برگزار شد. شرکت کنندگان پیتزا سفارش دادند، ایده های نادرستی را یادداشت کردند. سپس یک تیم حرفه‌ای متشکل از کارشناسان خبره در اطراف این رویداد دور هم جمع شدند. آن‌ها با هم این رویداد را در مقیاس کوچک شروع کردند و کم کم این رویداد به سراسر کشور و سپس به سراسر جهان سرایت کرد.

اکنون استارتاپ ویکند به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. تا به امروز بیش از 2900 رویداد در 150 کشور مختلف برگزار شده است.


رویکرد کلی استارتاپ ویکند

اما حال به این می‌پردازیم که رویکرد کلی استارتاپ ویکند چیست. در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه پاندمی و شیوع ویروس کورونا، استارتاپ ویکند به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود که فعلا شکل آنلاین آن بیشتر رواج دارد. هم اکنون در بازه زمانی 5 تا 21 فوریه 2021 هر آخر هفته یک استارتاپ ویکند بصورت آنلاین برگزار می‌شود. در دو شهر کن فرانسه و باندابرگ استرالیا نیز استارتاپ ویکند در تاریخ 12 الی 14 فوریه 2021 بصورت حضوری برگزار خواهد شد. همزمان در بیش از 50 شهر در سراسر جهان نیز استارتاپ‌های آخر هفته تدارک دیده شده است. پس از آن، دور نهایی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، که در آن هر یک از برندگان محلی ایده خود را در یک فیلم یک دقیقه‌ای مطرح می‌کنند. در پایان، به 5 پروژه برتر که توسط مردم انتخاب شود، جوایز ویژه‌ای به منظور کمک در پیاده سازی آن‌ها در زندگی واقعی داده می‌شود.


منبع:

https://hamyar.co/startup-weekend/



  • [ 1 ][ 2 ]