اصطلاحات اصلی استارتاپ

یازار :

+0 به یه ن

lean startup

روش هدایت کردن یک شرکت نوپا است که چگونه رشد کردن در کار، بالا رفتن سرعت فروش، تسریع در ارسال محصول به دست مشتری و در صورت لزوم چگونه تغییر دادن آن را به آموزش می دهد. بسیار شرکت هایی هستند که فعالانش مدت زیادی را صرف برنامه ریزی برای شروع کار و محصولات خود می کنند، اما پروسه ی نظرسنجی نظر سنجی از مشتری را در دستور کار خود قرار نمی دهند و همین باعث شکست خوردن کار آن ها می شود. اما اکثر استارتاپ های موفق دائما با مشتری خود تعامل دارند تا بهترین خدمت را ارائه دهند.

 

unicorn startup

استارتاپ تک شاخ شرکت هایی هستند که سرعت رشد زیادی دارند و موفق می شوند به ارزش ۱ میلیارد دلار برسند. این واژه را سرمایه گذاری به اسم آیلین لی ارائه داد نام این حیوان افسانه ای را روی آن گذاشت. استارتاپ های موفقی که در این دسته قرار می گیرند xiaomi, airbnb, dropbox و موارد پر شمار دیگری هستند که در ادامه توضیح مختصری از آن ها می دهیم.

 

بنیان گذار استارتاپ

به راه انداز شرکت بنیان گذار آن می گویند؛برخی افرادی که علاقه به کار مستقل خود را دارند و با سیستم کارمندی و اسمال بیزینس میانه ی خوبی ندارند شروع به ایده پردازی و جمع آوری شریکانی برای همکاری می کنند، هرچند روند شروع کار مستقل و ایجاد شرکت مسئله ی پرفشار و طاقت فرسایی است اما اگر برآورد بنیان گذار درست باشد و شرکت صعود کند هم از نظر مادی هم شخصیتی بسیار پیشرفت می کنند.

 منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a2%d9%be-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/


پولسازی به سبک استارتاپ‌ها

یازار :

+0 به یه ن

سب و کارهای نوین به تلگرام و اینستاگرام ختم نمی‌شود، کسب وکارهایی که دولت آنها را قبول ندارد و حتی غیرقانونی می‌داند. صحبت ما کسب وکارهای دیجیتال قانونی مثل اپلیکیشن و وب‌سایت است که این روزها ریشه در اقتصاد دوانده است.

فعالان کسب و کارهای دیجیتال تمایل ندارند مانند خانواده‌های خود سراغ فعالیت‌های اقتصادی به شیوه سنتی بروند، آنها هر آن چیزی را که می‌خواهند از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن، پیاده‌سازی می‌کنند.

دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکارند، عددی که محمد شریعتمداری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تیرماه سال‌جاری اعلام کرد، مرکز آمار هم در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که نرخ بیکاری در بهار 98 به 10.8 درصد رسیده است. با این تفاسیر دولت باید سالانه 970 هزار الی 980 هزار شغل ایجاد کند تا تعداد بیکاران کشور افزایش پیدا نکند، اما در فضای موجود دولت چقدر می‌تواند شغل آفرین خوبی باشد؟

به اذعان خیلی از کارشناسان در شرایط موجود کشور یعنی تحریم و کاهش درآمدهای ارزی، دولت نمی‌تواند در زایش شغل برنامه فراگیر داشته باشد؛ بدین جهت ضرورت دارد که جوانان دهه هفتاد و هشتاد به فکر کسب وکارهای نوین باشند و با ابتکار خود شغل‌آفرینی کنند تا این میراثی برای دهه نود شود.

مطالعه مطلب تجاری سازی ایده پیشنهاد میشود.

استارتاپی‌ها وارد نسل دوم شدند

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید: تا پایان شهریورماه سال‌جاری 4500 شرکت دانش‌بنیان احراز شده است (سال 93 تعداد این مجموعه در حدود 100 شرکت بود) و 6500 شرکت استارتاپی (اکوسیستم) فعال داریم. اینها مجموعه‌هایی هستند که وارد نسل دوم اکوسیستم (هر اکوسیستم یا زیست‌بوم متشکل از یک یا چند چرخه حیات است و هر کدام از این چرخه‌ها وابسته به عناصری هستند که با یکدیگر رشد می‌کنند و توسعه می‌یابند) شدند.

یکی از بزرگترین زیست‌بوم‌ها را داریم

وی با بیان اینکه استارتاپی‌ها به سمت حوزه تخصصی فناوری چون تولید دارو، تجهیزات پزشکی و سایر بخش‌ها در حال حرکت هستند، افزود: ایران یکی از بزرگترین زیست‌بوم‌ها را دارد. با توجه به توسعه فعالیت‌های این بخش، صحبت‌هایی که مبنی بر تضعیف استارتاپی‌ها مطرح می‌شود، قابل قبول نیست.

تا قبل از نسل دوم، زیست‌بوم‌ها و استارتاپ‌ها مبتنی بر فناوری اطلاعات و آی‌تی مانند تاکسی اینترنتی، خرید و فروش و تجارت الکترونیکی بود.

به سرمایه‌گذاران وصل می‌کنیم

قادری‌فر گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از تمام شرکت‌های استارتاپی و فعالیت‌های نوین حمایت می‌کند. این حمایت‌ها در بعد مالی و معنوی است. تمام سعی ما به عنوان حامی زیست‌بوم این است که استارتاپ‌ها را به سرمایه‌گذاران وصل کنیم. از طرفی ما ریسک سرمایه‌گذاری مجموعه‌های استارتاپی را هم پوشش می‌دهیم.

شکست تکراری‌ها

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری در پاسخ به این سؤال که فعالان حوزه استارتاپ از ورود به دوران افول صحبت می‌کنند، اذعان داشت: استارتاپ و ایده‌های تکراری رو به افول هستند، اما ایده‌های نوین و خلاقانه رو به پیشرفت و توسعه هستند. هر مجموعه‌ای که بتواند به نیاز مردم پاسخ دهد در این عرصه باقی می‌ماند. به عنوان مثال در تاکسی‌های اینترنتی سه تا چهار مجموعه قوی در حال فعالیت هستند، این در شرایطی است که 40 استارتاپ در حوزه تاکسی اینترنتی فعال است، این نشان می‌دهد که به غیر از سه الی چهار مجموعه مابقی محکوم به شکست هستند

منبع:

https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-22/385020-%D9%BE%D9%88%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%BE-%D9%87%D8%A7



تاریخچه شتابدهنده های استارت آپ

یازار :

+0 به یه ن

حین کمک از شتاب دهنده استارتاپ ها بد نیست کمی درباره تاریخچه آن ها بدانید. در دنیای مدرن امروز استارتاپ ها نقش بسیار مفید و موثری در کمک به کارافرینان جوان دارند. در دنیایی که تکنولوژی حرف اول را می زند از افرادی به نام سیلیکون‌ ولی در کالیفرنیا گرفته تا بنگلور در هند به ‌دنبال ایده های فوق ‌العاده ای برای سرمایه گذاری هستند.
این سرمایه گذاری از شتاب دهنده های استارتاپ ها شروع می شود. شتاب دهنده های استارتاپی سازمان هایی می باشند که یک سری کارافرین های باتجربه و خبره آن ها را ایجاد کرده تا به شرکت ها و کسب و کار های نوپا کمک کنند. با کمک این شتاب دهنده ها افراد می توانند محصولاتشان را توسعه دهند و روز به روز موفق تر از دیروز باشند.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد سرمایه گذاری روی استارتاپ به سایت سرمایه گذاری پیدایش مراجعه کنید.

شتابدهنده چیست؟

در تعریف ساده شتاب دهنده ها باید بگوییم شتاب دهنده شرکتی است که در همان مراحل اولیه یک کسب و کار آن را تحت پوشش خود می گیرد و برای این امر از بین کسب و کارهای گزینش شده بهترین را به عنوان استارتاپ انتخاب می کنند. سپس شتاب دهنده ها با سرمایه گذاری اولیه ای که روی یک کسب و کار جدید و تازه وارد کرده اند درصدی از مالکیت آن را به خود اختصاص می دهند.
در این بین یک معامله برد برد انجام می شود و هم شرکت شتاب دهنده و هم صاحب کسب و کار هر دو به یک سود خواهند رسید. به طور ملی شتاب دهنده ها از همان ابتدا و مراحل ایجاد یک کسب و کار تمامی امکانات مالی را در اختیار صاحب کسب و کار قرار می دهند تا به خوبی ادامه ایجاد و تکامل کسب و کار ادامه یابد و بد نیست بدانید مدت زمان حضور یک کسب و کار در شتاب دهنده ها از پیش تعیین می شود.


منبع:

https://peidaiesh.com/%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87/


ایده خلاقانه لزوما نباید اولین باشد

یازار :

+0 به یه ن

برای موفقیت استارتاپ بر اساس ایده های خلاقانه کسب و کار به این نکته توجه کنید که لزوما نباید اولین استارتاپ در حوزه مورد نظر باشید و حتی از اشباع بازار خاصی که قرار است وارد آن شوید هراس نداشته باشید. ممکن است ایده های خلاقانه کسب و کار شما آن قدر خوب و مناسب عمل کند که بتواند رقبای دیگر را از بازاری که مدتهاست از آن خود کرده اند کنار بزند.
بنابراین همیشه دنبال این نباشید که ایده های خلاقانه کسب وکار شما، اولین در حوزه کسب و کار خاصی باشد بلکه بهتر است تمام هم و غم خود را بگذارید که ایده جدید، و جذابی ارائه دهید و در عین حال ایده خلاقانه خود را به خوبی پرورش داده و آن را با داده های به دست آمده از بازار هدف خود پردازش کنید و در نهایت به نتیجه مطلوب که می توان اولین قدم ها برای راه اندازی کسب و کار جدید بر اساس ایده خلاقانه شما باشد را بردارید و استارتاپ مورد نظر را راه اندازی کنید.

 

چطور ایده جدید را به مرحله عمل برسانیم؟

حال که متوجه شدید چه قدر داشتن ایده خلاقانه و همین طور ایده جالب مهم است نکته و قدم بعدی آن است که چطور ایده جالب خود را به مرحله عمل برسانید و موفقیت استارت اپ خود را تضمین کنید. حتما در این مسیر سعی کنید صرفا به ایده خود تکیه نکرده و از تجربه های دیگران هم استفاده بهینه داشته باشید.
در این مقاله پیدایش به این مبحث پرداختیم که ایده های خلاقانه کسب و کار چقدر برای راه اندازی استارت اپ جدید لازم و ضروری هستند. اما نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

 

 منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1/


طبق بررسی های انجام شده عوامل شکست در بازار استارتاپ ها این عوامل بوده اند

یازار :

+0 به یه ن

• عدم نیاز بازار
• مشکلات مالی و جذب سرمایه
• ترکیب اشتباه تیم همکاران
• عدم توانایی رقابت با رقبای بازار هدف
• عدم استفاده از فرصت های بازاریابی جدید
• عدم توجه به بازخوردهای مشتریان
• عدم توجه به زمان بندی ارائه کالاها یا خدمات
• نداشتن مزیت رقابتی

مطالعه شتابدهنده چیست پیشنهاد می شود.

به همین ترتیب، اگر استارتاپ ها به این نکات و عوامل موفقیت و شکست توجه ویژه داشته باشند و برای هر کدام از آنها برنامه های واضح و مشخصی داشته باشند، می توانند امیدوار باشند که کسب و کار درستی را انتخاب کرده و بازار کار مناسبی در اختیار خواهند داشت.


• کسب چشم انداز روشن از بازار کار

همچنین استارتاپ ها باید چشم انداز درست و واضحی از بازار خود داشته باشند. بنابراین صرف داشتن ایده، نمی توان وارد بازارهای خاصی مانند بازار کار تهران شد. زیرا این بازار بسیار رقابتی تر و پیچیده تر از بازارهای دیگر است. همچنین به آینده کسب و کار خود توجه کنید و به نوعی آینده نگری را نیز مد نظر قرار دهید.

• وضعیت و انتظارات از استخدام تیم همکار

مشخص کنید که چه توقعات و انتظاراتی از استخدام تیم همکار دارید. امروزه بسیاری از استخدام ها در استارتاپ ها انجام می شود و افراد بسیاری در قالب استارتاپ مشغول کسب و کار خود هستند. کسانی که استارتاپ ها را راه اندازی می کنند، باید معیارهای استخدام این نوع افراد را مشخص و سعی کنند تیمی را در اختیار بگیرند که آنها را برای رسیدن به هدف آماده کند.

• توانایی رقابت در بازار

رقابت در برخی از بازارها همان طور که گفته شد، سخت تر و نیاز به تلاش بیشتری دارد. مانند بازار تهران که دارای رقبای جدی تری در حوزه های مختلف کسب و کار است. بنابراین این توجه و تمرکز باید بیشتر و افزونتر باشد. در این مسیر باید مطمئن شد می توان از پس رقابت با افراد شایسته برآمد.

• داشتن ایده روشن و واضح

برنامه رسیدن از مرحله ایده به عمل، نیز تا آن جا که امکان دارد باید واضح و روشن باشد. هر چه برنامه مسیری که طراحی شده است واضح تر باشد، احتمالا موفقیت استارتاپ بیشتر است. البته باید توجه داشت استارتاپ ها باید انعطاف پذیری نیز داشته باشند و بسته به شرایط و اقتضائاتی که برایشان پیش می آید در برنامه خود تغییراتی ایجاد نمایند.

• استخدام تیم مناسب و متناسب

در کنار آن باید توجه داشت برای در اختیار گرفتن بازار کار در هر حوزه ای که مربوط به کسب و کار و استارتاپ است از استخدام تیم مناسب و متناسب نباید غفلت کرد.
بسیاری از استارتاپ ها، هنگام استخدام از این مساله غفلت می کنند که ترکیب نهایی تیم است که موجب موفقیت در کسب و کار و رسیدن استارتاپ به هدف نهایی اش می شود. در کنار هم قرار دادن افرادی که بتوانند با همکاری هم، بازار را از آن خود کنند بسیار مهم است.

• تلاش مضاعف در ابتدای کار

بنابراین مخصوصا در شروع کار باید تمام این عوامل را در کنار هم مورد توجه قرار داد. زیرا طبق آمار، بیشتر از ۵۱ درصد استارتاپ ها در پنج سال اولیه کسب و کار خود با شکست رو به رو شده اند. در همین راستا بهتر است استارتاپ ها قبل از شروع کسب و کار خود به صورت جدی، مطالعه دقیقی از تجربیات دیگر کسب و کارها در حوزه کاری خود داشته باشند تا ببینند چگونه می توانند در بازار کار رقابتی و پر از چالش موفق شوند.


منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b1/


راه های جذب اسپانسر برای استارتاپ

یازار :

+0 به یه ن

استارتاپ باید برای جذب اسپانسر مورد نظر، جذابیت داشته باشد تا اسپانسر از پیشنهاد استارتاپ شما استقبال کند. در قدم اول باید برای استارتاپ خود ارزش ایجاد کنیم و در این راستا باید به این نکته توجه داشت که برای ارزش آفرینی باید به ظرفیت استارتاپ نیز توجه کرد. در واقع باید شناخت کافی از ظرفیت ها و ارزش آفرینی های استارتاپ خود داشته باشیم. سپس در گام دوم لیستی از اسپانسر هایی که استارتاپ می تواند برای آن ها ارزش آفرینی کند، تهیه کنیم. در این لیست اسپانسر هایی ذکر شود که استارتاپ می تواند برای آن ها ایجاد ارزش کند و جذابیت داشته باشد. در گام آخر نیز درخواست اسپانسر شدن برای استارتاپ به آن ها ارسال شود.

مطالعه مطلب شتابدهنده چیست پیشنهاد می شود.

 

کدام مدل استارتاپ ها برای یک اسپانسر شرکت های استارت آپ جذاب هستند؟

با بررسی اجمالی برندهای برتر استارتاپ ها به راحتی متوجه این موضوع می شویم که اغلب آنها وجه اشتراک زیادی دارند.
به طور مثال آن ها چیزی ارزشمندی را تولید کرده اند و یا ارزش جدیدی را فراهم آورده اند و یا برای بهبود محیط زیست قدمی برداشته اند. این گونه استارتاپ ها برای اکثریت مرد جامعه جذاب شده و اسپانسر شرکت های استارت آپ نیز به شدت استقبال می کند.
وقتی بررسی می کنیم، می بینیم که یک الگوی جالب برای انگیزه های مردم جامعه وجود دارد. اکثر مردم به چیزهایی که از عشق، اشتیاق، مهربانی، کنجکاوی و نیاز های روانی که دارند، جذب می شوند. این قدرت های داخلی، راه حل های عالی و الهام بخش بسیاری از آن ها را فراهم می کند. کارآفرینان باهوش نیز از این فرصت ها استفاده کرده و علاوه بر جذب توجه آحاد مردم به جذب اسپانسر استارتاپ مورد نظر خود می پردازند.
علاوه بر این، انواع مدل های اسپاسر استارتاپی چیزی شبیه به هم دارند. آن ها ارزش را دنبال می کنند. اگر کاری که انجام می دهید برای همه اقشار ارزشمند است، اسپانسر شرکت های استارت آپ حتما به دنبال شما می آید و شرایط ویژه را به شما پیشنهاد می کند تا بتواند از این فرصت ناب در جهت افزایش اعتبار خود استفاده کند.

 

 

 منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%d8%b3%d9%be%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/


۵ موردی که باید در هنگام ساخت یک برند استارتاپی به یاد داشته باشید:

یازار :

+0 به یه ن

۱- ابتدا باید به یک سوال اساسی درباره کسب و کارتان پاسخ دهید: ” چرا کسی باید از محصولات یا سرویس های شما استفاده کند؟”. جالب است بدانید که بسیاری از صاحبان کسب و کار قادر به پاسخ این سوال نیستند. داشتن یک ایده برای ساخت یک برند کافی نیست، شما باید بتوانید پاسخ سوال فوق را بیابید.

۲- تفاوت شما با دیگران چیست؟ وجه تمایز شما با سایر رقبا چیست؟ از دلایل احساسی برای برقراری ارتباط میان مشتریان و برندتان استفاده کنید و آن ها را به این وسیله ترغیب کنید که به شما وفادار بمانند.

۳- همانطور که پیش از این گفته شد، برند باید ساده و منحصر به فرد باشد. روی ساخت لوگو سرمایه گذاری کنید.

۴ – برند شما، باید به سادگی آن چه را که انجام می دهید انتقال دهد.

۵ – ثبات داشته باشید. ثبت یک برند به معنای آن نیست که بدانید چه کارهایی باید انجام دهید. در واقع برند به شما یادآور می شود که چه کارهایی نباید انجام دهید.

 

ثبت برند استارتاپ، مقدمه ای است که به مشتری ها و سرمایه گذاران نشان می دهد شرکت شما چه چیزی ارائه می دهد. یک استراتژی ثبت برند هوشمندانه می تواند منجر به جذب سرمایه و موفقیت بیشتر شود. پس هرگز ثبت برند را دست کم نگیرید و به این بهانه که هنوز اول راه هستید از آن غافل نشوید. با ایجاد یک برند موثر شما بیش از پیش در دید سرمایه گذاران قرار می گیرید و تبدیل به یک شرکت معتبر خواهید شد. شاید برایتان جلب باشد اگر بدانید که به ازای هر ۵ استارتاپی که در اطراف ما مشغول به کار هستند، بیش از ۱۰ استارتاپ به دلیل نداشتن برند شکست خورده اند. ثبت برند موجب می شود که سرمایه گذاران به حرفه بودن کسب و کار شما ایمان بیاورد. همچنین به شما در یافتن شرکا و کارکنان مستعد و مناسب کمک زیادی می کند.
بسیاری از کارآفرینانی که قصد راه اندازی یک استارتاپ را دارند، ممکن است که از اهمیت ثبت برند آگاهی نداشته باشند. اما تمامی آن ها دیر یا زود خواهند فهمید که ثبت برند چه تاثیر به سزایی در آینده کاری آن ها خواهد داشت.


منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%af/


  • [ 1 ]