پولسازی به سبک استارتاپ‌ها

یازار :

+0 به یه ن

سب و کارهای نوین به تلگرام و اینستاگرام ختم نمی‌شود، کسب وکارهایی که دولت آنها را قبول ندارد و حتی غیرقانونی می‌داند. صحبت ما کسب وکارهای دیجیتال قانونی مثل اپلیکیشن و وب‌سایت است که این روزها ریشه در اقتصاد دوانده است.

فعالان کسب و کارهای دیجیتال تمایل ندارند مانند خانواده‌های خود سراغ فعالیت‌های اقتصادی به شیوه سنتی بروند، آنها هر آن چیزی را که می‌خواهند از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن، پیاده‌سازی می‌کنند.

دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکارند، عددی که محمد شریعتمداری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تیرماه سال‌جاری اعلام کرد، مرکز آمار هم در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که نرخ بیکاری در بهار 98 به 10.8 درصد رسیده است. با این تفاسیر دولت باید سالانه 970 هزار الی 980 هزار شغل ایجاد کند تا تعداد بیکاران کشور افزایش پیدا نکند، اما در فضای موجود دولت چقدر می‌تواند شغل آفرین خوبی باشد؟

به اذعان خیلی از کارشناسان در شرایط موجود کشور یعنی تحریم و کاهش درآمدهای ارزی، دولت نمی‌تواند در زایش شغل برنامه فراگیر داشته باشد؛ بدین جهت ضرورت دارد که جوانان دهه هفتاد و هشتاد به فکر کسب وکارهای نوین باشند و با ابتکار خود شغل‌آفرینی کنند تا این میراثی برای دهه نود شود.

مطالعه مطلب تجاری سازی ایده پیشنهاد میشود.

استارتاپی‌ها وارد نسل دوم شدند

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید: تا پایان شهریورماه سال‌جاری 4500 شرکت دانش‌بنیان احراز شده است (سال 93 تعداد این مجموعه در حدود 100 شرکت بود) و 6500 شرکت استارتاپی (اکوسیستم) فعال داریم. اینها مجموعه‌هایی هستند که وارد نسل دوم اکوسیستم (هر اکوسیستم یا زیست‌بوم متشکل از یک یا چند چرخه حیات است و هر کدام از این چرخه‌ها وابسته به عناصری هستند که با یکدیگر رشد می‌کنند و توسعه می‌یابند) شدند.

یکی از بزرگترین زیست‌بوم‌ها را داریم

وی با بیان اینکه استارتاپی‌ها به سمت حوزه تخصصی فناوری چون تولید دارو، تجهیزات پزشکی و سایر بخش‌ها در حال حرکت هستند، افزود: ایران یکی از بزرگترین زیست‌بوم‌ها را دارد. با توجه به توسعه فعالیت‌های این بخش، صحبت‌هایی که مبنی بر تضعیف استارتاپی‌ها مطرح می‌شود، قابل قبول نیست.

تا قبل از نسل دوم، زیست‌بوم‌ها و استارتاپ‌ها مبتنی بر فناوری اطلاعات و آی‌تی مانند تاکسی اینترنتی، خرید و فروش و تجارت الکترونیکی بود.

به سرمایه‌گذاران وصل می‌کنیم

قادری‌فر گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از تمام شرکت‌های استارتاپی و فعالیت‌های نوین حمایت می‌کند. این حمایت‌ها در بعد مالی و معنوی است. تمام سعی ما به عنوان حامی زیست‌بوم این است که استارتاپ‌ها را به سرمایه‌گذاران وصل کنیم. از طرفی ما ریسک سرمایه‌گذاری مجموعه‌های استارتاپی را هم پوشش می‌دهیم.

شکست تکراری‌ها

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری در پاسخ به این سؤال که فعالان حوزه استارتاپ از ورود به دوران افول صحبت می‌کنند، اذعان داشت: استارتاپ و ایده‌های تکراری رو به افول هستند، اما ایده‌های نوین و خلاقانه رو به پیشرفت و توسعه هستند. هر مجموعه‌ای که بتواند به نیاز مردم پاسخ دهد در این عرصه باقی می‌ماند. به عنوان مثال در تاکسی‌های اینترنتی سه تا چهار مجموعه قوی در حال فعالیت هستند، این در شرایطی است که 40 استارتاپ در حوزه تاکسی اینترنتی فعال است، این نشان می‌دهد که به غیر از سه الی چهار مجموعه مابقی محکوم به شکست هستند

منبع:

https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-22/385020-%D9%BE%D9%88%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%BE-%D9%87%D8%A7



  • [ ]