موانع در استارتاپ‌ها برای ورود به بازارهای بین‌المللی و صادرات

یازار :

+0 به یه ن

من موانع موجود در استارتاپ‌ ها برای ورود به بازاربین‌الملل را دودسته می‌دانم:‌

اول: موانع ذهنی

می‌بینیم که موضوع بین‌المللی‌شدن در طراحی‌های کسب وکارمان عمدتا جایی ندارد و تنها برای روزهای آینده به آن فکر می‌کنیم.

دوم:‌ موانع عملیاتی

واقع امر این است که ما موانع عملیاتی‌ داریم که حاکمیت عملا آن‌ها را رها کرده است. معتقدم بسیاری از اوقات حاکمیت، درباره اقتصاد و اهمیت‌های آن صحبت می‌کند. ولی رفتارها و اقداماتی که انجام می‌دهد، کمک کننده و تقویت‌کننده نگاه صادراتی در دانش‌بنیان‌ها یا رفع موانع صادرات نیست. 

1- نگاه کلان در حاکمیت

ما همچنان در کشورمان به واسطه این‌که بهره‌وری، جایگاه بسیار پایینی در کسب و کارها دارد، قیمت انرژی واقعی نیست و برای همه‌ی امور یارانه دریافت می‌کنیم. مجموعه یارانه‌های پنهانی کشور؛ در ابعاد چند صد میلیارد دلار و بیشتر است. ما این نگاه را نداریم که خود خلق ارزش کنیم. این در تمام تفکرات و تار و پود ما رسوخ کرده است. برای همین عملا بازارها محدود است. به دنبال آن هستیم که ما هم سهمی از رانتی که در کل کشور در حال توزیع است را کسب کنیم و آن را جزو عملکرد خودمان نشان دهیم. پس به نظر می‌رسد نگاه کلان در حاکمیت باید درست شود.

2- عدم‌تسهیل‌گری در قوانین

آیا ما برای کسب و کارها فرصت‌سازی می‌کنیم؟ یا بیشتر به دنبال مداخله کردن، اهمیت دادن به مجوزها و بررسی اعتبارها و به نوعی آقا بالاسر کسب و کارها بودن را دنبال می‌کنیم؟ تا یک جایی اگر موضوع بررسی کسب و کارها برای منافع عموم باشد، قطعا لازم و پذیرفتنی است. اما از آن‌جا به بعد حاکمیت، دولت و نهادهای مرتبط وظیفه تسهیل‌گری در کسب و کار را دارند.

بررسی کنید از نگاه سهولت کسب‌وکار(Doing Business)، تسهیل‌ گری ما در چه رتبه‌ای از دنیا قرار دارد؟

در فضای داخلی و فضای پیرامونی با چه کسانی در حال رقابت هستیم؟ یک کسب و کار ما وقتی می‌خواهد در خارج از کشور فعالیت کند با چه مشکلاتی مواجه است؟ گاهی اوقات همه فکر می‌کنند که سوبسید دادن در خصوص هزینه‌های نمایشگاه و سفرهای صادرات‌گرا و امثال این‌هاست که مهم است؛ بله این‌ موارد اهمیت دارد اما این اصل ماجرا نیست، اصل ماجرا این است که آیا یک کمپانی خارجی آمادگی و انگیزه عقد قرارداد، مبادله و نقل و انتقال پول، کالا و خدمات با یک شرکت ایرانی، یا دفتر یک شرکت ایرانی را دارد یا خیر؟ و ما با چند کشور می‌توانیم این کارها را انجام دهیم؟



منبع:
https://www.100startups.ir/17118/%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d9%88-%d8%b5%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a7%d8%aa/

  • [ ]