چگونه ایده خلق کنیم؟

یازار :

+0 به یه ن

با همه این اوصاف فکر کنیم سوالی با این عنوان که چگونه ایده خلق کنیم در ذهن تان شکل گرفته است. درست است که به واسطه روش ها و راه های ایده پردازی می توانید یک ایده جذاب و خلاقانه برای خود پیدا کنید اما برای خلق آن شما به یک سری روش ها یا ابزار های دیگر نیاز دارید.
شما برای خلق یک ایده باید با دید متفاوت به همه چیز نگاه کنید و حواس تان هم همواره جمع باشد. به همین منظور ما در ادامه یک سری روش های مفید دیگر برای ایجاد خلاقیت در ذهن تان را برایتان مطرح کرده ایم که از آن ها می توانید در روش های ایده پردازی مانند طوفان فکری هم استفاده کنید تا دست به خلق ایده ای بزنید که بهترین نه بلکه فوق العاده ترین است.

• درهم شکستن الگو های فکری

• ارتباط دادن چیز های بی‌ ربط به هم

• از قله ‌ی دیگری به منظره بنگرید

• فعال‌ کننده ‌ها را به‌ کار بگیرید

 

تکنیک های ساخت و گسترش ایده های خلاقانه

• نقشه ذهنی

یکی از تکنیک های ساخت و گسترش ایده های خلاقانه نقشه ذهنی است. در ذهن هر فردی حتی خردسالان چیز های درهم و برهمی وجود دارد که اگر بتوانید به خوبی به آن ها نظم دهید و آن ها را سازماندهی کنید بی شک می توانید از درون آن ها یک ایده خلاقانه بیرون بکشید. برای این تکنیک کافیست بر روی یک کاغذ چیز های موجود در ذهن تان را بنویسید. سپس شروع کنید به هر یک از آن ها شاخ و برگ بدهید به طوری که هر مورد موجود در ذهن تان چندین زیر شاخه داشته باشد. البته در این مسیر ممکن است از موضوع اصلی دور شوید اما نگران نباشید چون در پایان حتما یک ایده خلاقانه از درون آن ها پیدا خواهید کرد.

 

• بحث با افراد خوش بین و بد بین

شاید ابتدا بحث کردن با افرادی که زیادی خوش بین یا زیادی بد بین باشند امر مسخره ای به نظر بیاید اما این تکنیک یکی دیگر از تکنیک های ساخت و گسترش ایده های خلاقانه است. شما وقتی به سراغ یک فرد خوش بین می روید و ایده موجود در سرتان را با او در میان می گذارید یا برعکی به سراغ یک فرد بد بین می روید در اصل ایده تان از دو جنبه و دید کاملا متفاوت بررسی خواهد شد. در نهایت یک ایده خالص و ناب از درون نتایج این دو فرد بیرون می آید که یک ایده خلاقانه خواهد بود.

 

• بشکن و بساز

یکی دیگر از تکنیک های ساخت و گسترش یک ایده خلاقانه تکنیک بشکن و بساز است. شما با استفاده از این تکنیک می توانید ایده تان را از زاویه دیگری نگاه کنید. در اصل این تکنیک ذهن شما را از یک نواختی و چارچوب همیشگی اش بیرون می کشد و به دنیای دیگر می برد. در این بین ایده های جدیدی هم ممکن است باز به ذهن تان برسد و از دید تخیل به ایده تان نگاه کنید تا به خوبی بتوانید آن را توسعه و گسترش دهید.

منبع:

https://peidaiesh.com/%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87/


  • [ ]